Nazi-goudtrein mag opgegraven wordenGraafwerkzaamheden naar de nazi-goudtrein, die naar verluidt volgeladen is met goud, kan waarschijnlijk volgende maand al beginnen, nadat het leger toestemming heeft gegeven voor de graafwerkzaamheden.

De schatzoekers zijn nu in gesprek met het Poolse spoorbedrijf PKP over het graven van de eerste schachten na weken van protest door de lokale bevolking.

Vorig jaar brachten schatzoekers Andreas Richter en Piotr Koper, eerst nog anoniem, het nieuws naar buiten dat ze deze nazi-goudtrein hebben gevonden in Polen.

Volgens de twee ligt deze trein met grote hoeveelheden goud, edelstenen, juwelen en kunst aan boord vlakbij de Poolse stad Wałbrzych.

Nazi-goudtrein op radarbeelden

Later toonden ze radarbeelden van de grond waaruit de mannen opmaakten dat ze de locatie van deze trein met vele kostbaarheden die tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog verdween hadden gevonden.

Een aantal weken later ontdekten Richter en Koper nog een andere onbekende ondergrondse tunnel in de buurt van de stad Walim, op ongeveer 20 kilometer van de vermoedelijke locatie van de nazi-goudtrein.

Sinds het einde van WW2 zijn er al geruchten dat er een nazi-trein, volgeladen met goud, in deze omgeving is verdwenen op de terugweg naar Berlijn door het optrekkende Rode Leger.

Afgelopen weekend werd er op de Poolse televisie nog een documentaire uitgezonden over de goudtrein waardoor de publieke druk op PKP om de benodigde vergunningen te verlenen alleen maar meer opliep.

Vergunning bijna rond

Lokale media melden dat ze nog deze week een vergunning kunnen verwachten voor het graven van onderzoeksschachten tegen het einde van april.

Voordat de graafwerkzaamheden van start konden gaan moest het Poolse leger het gebied, waar de trein op ongeveer 70 meter diepte verborgen ligt, onderzoeken op mogelijke explosieven. Ze vonden overigens niks.

Het is echter nog onduidelijk of de trein echt bestaat, maar als hij werkelijk bestaat kan deze ook volgeladen zijn met ruwe materialen bedoeld voor de ondergrondse wapenfabrieken die de nazi’s in een tunnelstelsel diep onder de grond rondom de stad hadden aangelegd.

 

Andreas Richter and Piotr Koper during a press conference

Andreas Richter en Piotr Koper tijdens een persconferentie

Bestaan tunnels bevestigd

De autoriteiten van Polen hebben het bestaan van deze tunnels onder de stad Wałbrzych bevestigd, maar of er ook daadwerkelijk een verloren gewaande trein vol met goud staat is (nog) niet bekend.

Volgens de twee amateur schatzoekers is de trein begraven rond kilometerpaaltje 65 op de spoorlijn tussen Wrocław en Wałbrzych.

Beide steden waren door de Duitsers bezet tijdens de oorlog en maakten pas na 1945 weer deel uit van Polen.

Het geduld van de bewoners van Wałbrzych begint op te raken door het trage proces rond het verlenen van een vergunning voor het afgraven van de locatie.

Demonstraties

Er zijn zelfs een aantal demonstraties geweest bij markeerpaaltje 65, waarbij de demonstranten met scheppen zwaaiden naar de politie.

“We zijn blij met alle steun die we krijgen. We hebben de afgelopen tijd zeker vooruitgang geboekt bij het spoorbedrijf en er zit nu eindelijk schot in de zaak,” zei Piotr Koper.

Onder de protestanten zijn er wilde speculaties over wat er daadwerkelijk aan boord is van de trein.

Veel mensen geloven dat de Barnsteenkamer (Wikipedia), of Amber Room, die door de Duitsers in 1941 werd gestolen uit een paleis van de Russische tsaars met een huidige waarde van meer dan 500 miljoen euro, aan boord zou kunnen zijn.

Anderen denken dat de goudstaven uit de Poolse centrale bank en de schatten die werden geroofd uit de vele Poolse landhuizen wachten om te worden ontdekt.

 

Amber Room

Reconstructie van de Amber Room (Barnsteenkamer), bron: Wikipedia

Zware chemicaliën aan boord?

Er zijn echter ook geluiden dat deze sprookjesachtige goudtrein volgeladen zit met chemicaliën en andere materialen om Berlijn te verdedigen tegen het oprukkende Rode Leger, omdat het tenslotte om een legertrein gaat.

Zo zouden er bijvoorbeeld grote hoeveelheden van het zenuwgas Tabun (Wikipedia) in de trein kunnen zitten. Blootstelling aan zelfs kleine hoeveelheden kan leiden tot een pijnlijke dood, doordat het immuunsysteem snel zijn werking verliest.

Het wapenprogramma van het Derde Rijk had een geavanceerde chemische afdeling, maar ze zijn nooit ingezet tijdens de oorlog.

Hitler werd tijdelijk verblind door een gasaanval tijdens de Eerste Wereldoorlog en was tegen het gebruik van chemische wapens.

Tabun nooit ingezet in WW2

Tabun werd ontwikkeld in een fabriek van IG Farben in Brzeg Dolny, niet ver van de vermoedelijke vindplaats van de goudtrein.

IG Farben was de grootste chemische fabriek van nazi-Duitsland, hier werd ook onder andere het Zyklon B gas gemaakt wat werd gebruikt om miljoenen Joden te vermoorden in concentratiekampen als Auschwitz.

Hierdoor moeten volgens experts tijdens de afgraving van de trein rekening worden gehouden met het evacueren van omwonenden als blijkt dat deze gassen aan boord waren.

Hoe dan ook het wordt een spannende periode wanneer de graafwerkzaamheden van start gaan en het mysterie rond het wel of niet bestaan van de goudtrein van de nazi’s eindelijk kan worden opgehelderd.